Geschiedenis

Een aantal jaar geleden begon een enthousiast groepje beginnend muzikanten met de bedoeling een Hofkapel op te richten. Tijdens de carnaval werd door de plaatselijke kapellen bij toerbeurt en volgens een strak programma voor de COR opgetreden. Eigenlijk wilde men daar vanaf . Men wilde een kapel die de hele carnaval en de periode ervoor met de Prins en gevolg optrok. Die kapel kwam er met financiële steun van de COR.

In dit groepje enthousiaste muzikanten zatten nog geen geroutineerde muzikanten, maar na een eerste optreden waar ook de andere Veerse kapellen bij aanwezig waren, kwamen die er wel. Een van de toenmalige Veerse trommelaren en een uit de harmonie.

Samen het hun werd de eerste carnaval ingegaan met slecht drie nummers. Deels door relaties uit werkkringen en deels door de enthousiaste uitstraling kwamen er al snel veel optredens. Agenda’s met planningen tussen de 15 en 20 optredens waren geen uitzondering. In de jaren erna kwam de schakel tussen diverse harmoniemuzikanten uit de regio, waardoor het muzikaal peil snel een stuk omhoog werd gebracht.

Gaande weg werd het hele jaar door opgetreden en vonden de leden het nodig de carnavaleske naam te veranderen in de huidige naam Switch. Die overigens goed paste bij de muziek die ten gehore werd gebracht. Er volgende vele optreden waaronder; Alle Veerse dagen, 15 Oude Ambachtsmarkten Waspik, diverse keren de Jaarmarkt te Haghorst, Beekse Bergen, Efteling, Ponypark Slagharen, Braderie Breda, Vlaggetjes dagen Drimmelen en Lage Zwaluwe, Cultuurdag R’veer, Outlet Roermond, Kerstsamenzang en 10 jaar zwarte pietenband.

Om financieel wat meer ruimte te krijgen werd besloten om met een theaterbureau in zee te gaan, wat leiden tot vele optredens in de Randstad, maar ook in België en Duitsland. Dit heeft enkele jaren standgehouden maar door de grote wisseling in de bezetting werd hier een punt achter gezet. Teveel verplichtingen die we niet altijd konden nakomen.

In de achterliggende 29 jaar heeft Switch veel hoogtepunten meegemaakt en zijn er ook dieptepunten geweest waardoor het bestaansrecht ernstig in gevaar kwam. Maar telkens waren er toch enkele doorzetters die de kar bleven trekken en er muzikanten bij bleven halen.  Na een geplaatste (bijna) noodroep om muzikanten kwam er ineens een aantal uit Oosterhout. Er bleek een enorme stimulans vanuit te gaan want niet al te lang er na, begonnen we zelf op een tweede harmonie te lijken. Lopende optredens werden zittende optredens met drumstel.